مطالب روز دنیای اینترنت
حدیث هایی در مورد سعادت( خوشبختی)
4 / 11 / 1395 ساعت 1:7 PM | بازدید : 114 | نویسنده : saw | ( نظرات )

 


ارضاء غرایز و سعادت

1- حضرت رسول اکرم  (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: از سعادت مرد مسلمان شباهت فرزندش به او و زن خوشکل با ایمان و مرکب خوب و خانه ی وسیع است.

منبع : بحار جلد 23 ص51

2- حضرت رسول اکرم  (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: چهار چیز از سعادت مرد است: رفقای خوب و فرزند نیکو و زن مطیع و اینکه کسبش در بلدش باشد یعنی رفاه اقتصادی.

منبع : بحار جلد23 ص55

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند: سه چیز از سعادت است: زن مطیع و فرزند نیکو و رزقی که مایه ی رفاه و آسایش عائله باشد.

منبع : بحار جلد3  ص5

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند: از سعادت آدمی خانه ی وسیع است.

منبع : مکارم الاخلاق ص65

5- حضرت رسول اکرم  (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: از سعادت مرد، زن خوب و خانه وسیع و مرکب خوب و فرزند صالح است.

منبع : مکارم الاخلاق ص65

اسلام با رضاء غرائز و لذات در حدود مصلحت کمال توجه را دارد و آن را از شاخه های سعادت بشر می داند ولی لذت را اصل سعادت و ریشه ی خوشبختی نمی شناسد.

6- حضرت رسول اکرم  (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: کسیکه از نعمت های خداوند درباره ی خودش جز خوردن و نوشیدن و پوشیدن چیزی نبیند رفتارش نارسا و عذابش نزدیک خواهد بود.

منبع : سفینه (دنا) صفحه 464

در نظر رهبر گرامی اسلام سعادت بشر عبارت ازتکمیل تمام جهات مادی ومعنوی و ارضاء کلیه ی تمایلات انسانی و حیوانی است. کسیکه به عنوان توجه به جهات معنوی تمایلات مادی خود را نادیده گرفت به خطا رفته و همچنین کسیکه درجلب لذائذ مادی جهات روحانی را از دست داد او نیز به بیراهه قدم گذارده است.

7- حضرت امام باقر (علیه السّلام) می فرمودند: حفظ موازنه و تعادل جسم و جان بزرگترین عامل پیروزی و سعادت انسان است.

منبع : وسائل جلد 4 ص 106

ائمه اسلام (علیهما السّلام) در مواردی که پیروان خود را دچار تندروی در جنبه ی معنوی یا شأن مادی می دیدند فوراً با تذکرات لازم آنها را تعدیل نموده و به راه مستقیم هدایت می نمودند.

8- حضرت امام باقر (علیه السّلام) می فرمودند: آرمیدن در آغوش تنبلی و بطالت، دوری جستن از خوشبختی و سعادت است.

منبع : غررالحکم ،ص729

9- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمودند: چهار چیز از سعادت و خوشبختی و چهار چیز از شقاوت و بدبختی است. آن چهار چیز که از سعادت است زن خوب، خانه ی وسیع ، همسایه ی خوب و مرکب خوب و آن چهار چیز که از شقاوت است : همسایه ی بد، زن بد، خانه ی تنگ و مرکب بد.

منبع : مکارم الاخلاق ص65

10- حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن وصایای خود به حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: خوشبخت و رستگار کسی است که علم و عملش، دوستی و دشمنیش، گرفتن و رها کردنش، سخن گفتن و سکوتش، رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و برخلاف امر پروردگار قدمی بر ندارد.

منبع : تحف العقول ،ص91

11- حضرت امام سجاد (علیه السّلام) می فرمودند: به نظر من جمیع سعادات و نیکیها در این است که آدمی از آنچه در دست مردم  است قطع طمع و امید نماید.

منبع : کافی جلد 2 ص 148

12- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمودند: بدبخت آن است که در رحم مادر گرفتار شقاوت شود و خوشبخت کسی است که در شکم مادر سعادتمند باشد.

منبع : بحار جلد3 ص44

13- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمودند: گاهی سعید شقی و بدبخت می شود و گاهی شقی به راه سعادت و خوشبختی می رود.

منبع : تفسیر روح البیان جلد اول ص104

14- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمودند: خوشبخت و سعادتمند کسی است که از دیگران پند پذیرد و خود را به پاکی پرورش دهد و شقی و بدبخت کسی است که از تمایلات نامشروع و غرور خویشتن فریب خورد و به ناپاکی بگراید.

منبع : نهج البلاغه ملا فتح الله ص149

15- از حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) حدیث شده که حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در آخر خطبه ی خود فرمودند: خیر و سعادت برای کسی است که اخلاقش پسندیده و خُویَش پاک باشد، باطنش نیکو و ظاهرش خوب باشد، مازاد اموال خود را انفاق کند و از اداء سخنان زائد امساک نماید و با همه ی مردم به عدل و انصاف رفتار کند.

منبع: کافی،ج 2، ص 144

16- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آرمیدن در آغوش تنبلی و بطالت ، دوری جستن از خوشبختی و سعادت است.

منبع : غررالحکم،ص 729

17- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خوشبخت کسی است که آیین اسلام را پذیرفته و به قدر معاش خود درآمد دارد و قوای بدنش نیرومند است.

منبع: بحار15،قسمت2،ص236

18- اسحق بن عمار از حضرت امام صادق (علیه السّلام) شنیده است که فرموده اند: با فلاح و رستگاری مردان با ایمان، خداوند فرزندان و فرزند زادگان آنها را خوشبخت و رستگار می کند.

منبع: بحار،ج15،ص178

19- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) روایت شده که فرمودند: خوشبخت، انسان با ایمانی است که برای گذراندن زندگی درآمد کافی داشته باشد.

منبع: بحار15،قسمت2،ص236

20- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمودند: جسم آدمی شش حالت دارد: سلامت و مرض، مرگ و حیات، خواب و بیداری. جان آدمی نیز دارای این شش حالت است : حیات جان، علم است و مرگش جهل، مرض جان شک وتردید است و سلامتش یقین، خواب جان غفلت و بی خبری است و بیداریش حفظ و مراقبت است. سعادت و خوشبختی نصیب کسی است که جانش به علم زنده و با یقین سالم و با مراقبت بیدار باشد. اسلام تفکر و به کار انداختن عقل و مطالعه ی کتاب خلقت را بهترین و بزرگترین عبادت شناخته است و در این باره آیات و اخبار بسیاری رسیده است .

منبع : بحار 14ص398

مادران عفیف

21- یکی از خوشبختیها و سعادت انسان پاک دلی و عفت اخلاقی مادر است. حضرت امام صادق(علیه السّلام) می فرمودند: خوب و خوشبخت کسی است که مادرش دارای گوهر های گرانبهای عفت و طهارت فکر باشد.

منبع : بحار جلد 23 ص79

22- حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن وصایای خود به حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: خوشبخت و رستگار کسی است که علم و عملش، دوستی و دشمنیش، گرفتن و رها کردنش، سخن گفتن و سکوتش، رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و بر خلاف امر پروردگار قدمی بر ندارد.

منبع : تحف العقول ، ص91

23- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: موقعیکه فرومایگان در بین مردم سروری و بزرگی بدست آورند آروزی خوشبختی و سعادت آن جامعه از میان می رود و درهای ترقی و تعالی به روی مردم، بسته می شود.

منبع: غررالحکم،ص312-427

24- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که به خودشناسی دست یابد، به بزرگ ترین سعادت و کامیابی رسیده است.

منبع: محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج6، ص173

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حدیث هایی در مورد روزه گرفتن
4 / 11 / 1395 ساعت 1:7 PM | بازدید : 109 | نویسنده : saw | ( نظرات )

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: سه روز از هر ماه را روزی بگیرید که آن برابر است با همه عمر [با : همه ی سال] روزه گرفتن؛  و ما دو پنجشنبه [اول و آخر ماه] و چهارشنبه میان آن دو را روزه می گیریم چرا که خداوند دوزخ را در روز چهارشنبه آفرید. پس از آن به خداوند بزرگ پناه برید.

منبع : تحف العقول ١١٣

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: روزه ی دل بهتر از روزه ی زبان است و روزه ی زبان بهتر از روزه ی شکم است.

منبع : شرح غررالحکم ۴/٢٢٣

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: روزه ی بدن خویشتنداری با اراده و اختیار از خوردن غذاهاست به خاطر ترس از کیفر و رغبت به ثواب و اجر[ الهی]، و روزه ی نفس، نگهداشتن حواس پنج گانه است از دیگر گناهان، و تهی شدن دل از همه ی اسباب شر و بدی.

منبع : شرح غررالحکم ۴/٢٢٣

4- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: شخص روزه دار در عبادت است گرچه در رختخوابش باشد، مادامی که غیبت مسلمانی نکند.

منبع : البحار ٧٧/١۵٠

5- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: هر کس ازدواج برایش مقدور نبود، بسیار روزه بگیرد؛ زیرا که روزه از نیروی شهوت می کاهد.

منبع : مستدرک الوسائل، ج2، ص531

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: روزه از من است و پاداش آن را می دهم.

منبع : اصول کافی(ج۴ص۶٣)

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: فریب نماز و روزه ی آنان را نخورید؛ زیرا آدمی گاه چنان به نماز و روزه خو گرفته که اگر آنها را ترک کند احساس وحشت می کند، بلکه آنان را به راستگویی وادای امانت بیازمایید.

منبع : الکافی ٢/١٠۴

8- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: روزه ی ماه شعبان ذخیره ی روز قیامت است، و هیچ بنده ای در شعبان زیاد روزه نگیرد جز آنکه خداوند امر زندگانی او را اصلاح کند و از شرّ دشمن کفایت نماید.

منبع : البحار ٩٧/۶٨

9- حضرت امام موسی کاظم (علیه السّلام) فرموده اند: رجب ماه بزرگی است که خداوند در آن حسنات را مضاعف می کند و گناهان را نابود می سازد، هر کس یک روز از این ماه را روزه بگیرد، آتش به اندازه ی یکصد سال از او دور می شود.

منبع : البحار 97/37

10- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به ابوذر فرمودند: هر کس غیبت مسلمانی را کند، تا چهل روز، نماز و روزه اش قبول نمی شود، مگر این که غیبت شده او را ببخشد.

منبع: جامع السعادات، ج2،ص234

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حدیث هایی در مورد اسلام
4 / 11 / 1395 ساعت 1:7 PM | بازدید : 108 | نویسنده : saw | ( نظرات )

 

 

اسلام دین مبین

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: اسلام دین متقن خداوند است، در آن با مدارا قدم بردار، کاری کن که دلت به عبادت خداوند بد بین نشود.

منبع: کافی،ج2،ص86-87

2- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خوشبخت کسی که آیین اسلام را پذیرفته و به قدر معاش حود درآمد دارد و قوای بدنش نیرومند است.

منبع: بحار15،قسمت2،ص236

3- حضرت امام باقر (علیه السّلام) از رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) حدیث کرده اند که فرموده اند: اسلام دین محکم و قوی خداوند است، راه مستقیم آن را با مدارا بپیمایید و تندروی ننمایید.

منبع: کافی2،ص86

4- حضرت امام باقر (علیه السّلام) از رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) حدیث کرده اند که فرموده اند: اسلام دین سهل و خالی از مشقت است. با مدارا در آن قدم بردارید و عبادت خدا را بر بندگان خدا تحمیل ننمایید و همانند سواری نباشید که مرکب خود را خسته و فرسوده می کند و در نتیجه نه راه سفر را پیموده و نه مرکبش سالم مانده است.

منبع: بحار15،قسمت2،ص172

5- حضرت امام عسکری (علیه السّلام) فرمودند: خداوند به پدر و مادر، پاداش  بزرگی عنایت می فرماید، آنان می گویند: پروردگارا اینهمه تفضل درباره ی ما از کجاست؟ اعمال ما شایسته ی چنین پاداشی نیست. در جواب گفته می شود: اینهمه عنایت و نعمت، پاداش شما است که به فرزند خود، کتاب خدا را آموختید و او را در آیین اسلام، بصیر و بینا، تربیت کردید.

منبع: مستدرک،ج1 ،ص290

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: مردم، مانند معادن طلا و نقره با یکدیگر مختلف و متفاوتند. کسانیکه در جاهلیت، در روزگار تیره ی قبل از اسلام، دارای اصالت خانوادگی و ریشه های فضیلت بوده اند در اسلام نیز دارای اصالت و فضیلت خواهند بود.

توضیح بیشتر در مورد حدیث: به عبارت دیگر قانون وراثت، صفات پدران دوره ی جاهلیت را به فرزندان دوره ی اسلام منتقل می کند.

منبع: روضه ی کافی،ص177

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: ضمن نامه ی مفصلی، روش عالمانه و نظر صائب خود را در طرز تربیت حضرت مجتبی (علیه السّلام)، جوان نوخاسته ی خویش، توضیح داده و برنامه ی خود را با احیاء عواطف مذهبی آغاز فرموده اند: .... و اینکه تربیت تو را با تعلیم کتاب الهی و تأویل آن شروع نمایم، مقررات اسلامی را به تو یاد دهم و حلال و حرام آن را به تو بیاموزم.

منبع: نهج البلاغه، فیض،ص905

8- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) بر مرد سیاه چهره و بد منظری گذر کرد، بر وی سلام نمود و کنارش نشست، مدتی با او سخن گفت، سپس آمادگی خود را در قضاء حوائجش اعلام فرمودند. بعضی که ناظر جریان بودند عرض کردند یا بن رسول الله، آیا با چنین شخصی می نشینی و از حوائج او سوال می کنی؟ حضرت در جواب فرمودند: این مرد سیاه چهره بنده ای است از بندگان خدا و برادری است به حکم کتاب خدا، همسایه ای است با ما در بلاد خدا ، حضرت آدم بهترین پدران، و آیین اسلام بهترین ادیان، ما و او را به هم ربط داده است.

منبع: تحف العقول ،ص413

9- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: اگر خورشید را در دست راست من قرار دهند و ماه را در دست چپم، از این سخن(دعوت اسلام) دست بر ندارم تا آن را به انجام رسانم یا در راه آن کشته شوم.

منبع :المناقب ١/۵٨

10- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: اسلام بر پنج رکن پایگذاری شده است : نماز، زکات، روزه، حج، ولایت، و در هیچ چیز به اندازه ولایت توصیه و تاٴکید نشده است.

منبع : اصول کافی

11- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: دین محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) تا روز قیامت، نابود نمی شود و پس از او پیامبری نخواهد بود.

منبع: مسند،ج1،ص 49

12- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که با دین خدا مخالفت کند، از او بیزاری بجوی؛ آن شخص هر که می خواهد باشد!

منبع: مسند،ج1،ص232

 

13- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمودند: جسم آدمی شش حالت دارد: سلامت و مرض، مرگ و حیات، خواب و بیداری. جان آدمی نیز دارای این شش حالت است : حیات جان، علم است و مرگش جهل، مرض جان شک وتردید است و سلامتش یقین، خواب جان غفلت و بی خبری است و بیداریش حفظ و مراقبت است. سعادت و خوشبختی نصیب کسی است که جانش به علم زنده و با یقین سالم و با مراقبت بیدار باشد. اسلام تفکر و به کار انداختن عقل و مطالعه ی کتاب خلقت را بهترین و بزرگترین عبادت شناخته است و در این باره آیات و اخبار بسیاری رسیده است .

منبع : بحار 14ص398

14- حضرت امام صادق (علیه السّلام)فرموده اند: ایمان اقراراست تواٴم با عمل واسلام اقرار است بدون عمل.

منبع : اصول کافی

15- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: اسلام با ضرر دیدن و ضرر رساندن مخالف است.

منبع: من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج3، ص 103

 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حدیث هایی در مورد امام
4 / 11 / 1395 ساعت 1:7 PM | بازدید : 190 | نویسنده : saw | ( نظرات )

 



ویژگی های امام

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خداوند هفت گروه را در ظلّ رحمت خود جای می دهد روزی که سایه ای جز سایه ی او نیست، اول زمامداران دادگر و دوم جوانانی که در عبادت خداوند پرورش یافته باشند.

منبع: تفسیر مجمع البیان، ج2،،ص285

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: وقتی امام اراده می کند چیزی را بداند خداوند او را به آن چیز آگاه می سازد.

منبع: کافی1،ص25

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) در موقعیکه با لشکریانش به جنگ جمل می رفت در یکی از منازل نزدیک بصره بنام ذی فار فرود آمدند. عبدالله بن عباس می گوید بر آن حضرت وارد شدم دیدم نشسته و کفش پاره ی خود را وصله می زند، به من فرمودند: قیمت این لنگه ی نعلین چقدر است؟ عرض کردم: ارزشی ندارد. فرمودند: به خدا قسم این نعلین در نظر من محبوبتر از فرمانروایی و حکومت بر شما است مگر آنکه بتوانم در پرتو آن اقامه عدل و حقی نمایم با آنکه باطل و بیدادی را براندازم.

منبع: نهج البلاغه،خطبه ی 33

4- فضل بن شاذان از حضرت رضا (علیه السّلام) شنیده است که فرمودند: هیچ طائفه و ملتی را نمی یابم که به زندگی ادامه داده و پایدار مانده باشند مگر به وجود رئیس و سرپرستی که ضروریات مادی و معنوی آنان از ناحیه ی او تأمین شده باشد.

منبع: بحار، ج3،ص108

5- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: امام مایه ی عزت مومنین است.

منبع: تحف العقول، ص438

ضرورت امامت پس از پیامبران الهی

6- رسول گرامی اسلام، در میان شما مردم جانشینانی برگزید که تمام پیامبران گذشته برای امت های خود برگزیدند؛ زیرا آنها هرگز انسان ها را سرگردان رها نکردند و بدن معرفی راهی روشن و نشانه های استوار، از میان مردم نرفتند(1).

(1)   : اشاره به حکومت تئوکراسی Theocracy (حکومت مذهبی)

منبع: نهج البلاغه، خطبه 1

7- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: امام پاک شده ی از گناهان است.

منبع: مسند،ج1،ص98

8- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: اگر زمین، یک لحظه، از حجت الهی (امام) خالی شود، ساکنان خودش را فرو می برد.

منبع: مسند،ج1،ص88

9- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: برای اتمام حجت خداوند بر بندگانش، باید امامی وجود داشته باشد تا خداوند شناخته شود.

منبع: مسند،ج1،ص89

10- حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: یاد خداوند عزوجل عبادت است، یاد من هم عبادت است، یاد علی هم عبادت است، و یاد امامان از نسل او نیز عبادت است.

منبع : الاختصاص ٢۴۴

امام شناسی شرط اسلام

11- رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.( مرگ جاهلیت یعنی بدون دین؛ مانند کسانی که در زمان کفر می زیسته اند.)

منبع: بحار، ج89، ص 23؛ اصول کافی،ج1،ص439

مرگ عارفانه

12- حضرت امام محمدباقر(علیه السّلام) فرمودند:

کسی که بمیرد و امام نداشته باشد، مرگ او مرگ جاهلیت است و کسی که بمیرد و امام خود را شناخته باشد، مانند کسی است که همراه قائم و در خیمه ی او باشد.

منبع: بحار، ج52، ص 142

شرط ایمان

13- حضرت امام محمدباقر(علیه السّلام) فرمودند: بنده خدا مومن نیست: مگر این که خدا و رسولش و همه ی امامان و امام زمانش را بشناسد و در تمام امور به امام زمانش رجوع کند و تسلیم او باشد.

منبع: کافی،ج1،ص 255

همچون مجاهدان

14- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: هرگاه کسی از شما بمیرد در حالی که به امامت اعتقاد داشته باشد، مانند کسی است که با شمشیر در راه خدا جهاد کرده باشد.

منبع: بحار، ج۹۲، ص۵۲

پاداش شهیدان

15- حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: کسی که نسبت به امر امامت شناخت داشته باشد و بیش از ظهور قائم بمیرد، پاداش کسی را دارد که در رکاب حضرت شهید شده است.

منبع: بحار، ج ۵۲، ص ۱۳۱

بشارت باد

16- حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: طولانی ترین زمانی که یکی از شما از دینی که داشته (اعتقاد به امامت) خوشحال می شود و لذت می برد هنگام مردن است، که نعمت ها و الطاف خداوند را می بیند و او را به بهشت بشارت می دهند و از تمام خوف ها در امان می شود و می داند و یقین کند که او بر حق بوده و مخالفان (غیرشیعه) او باطل و نگون بخت هستند. پس بشارت باد شما را، بشارت باد شما را!

منبع: بحار،ج142،ص52

یکی از دو نفر

17- حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: اگر روی زمین جز دو نفر باقی نماند، بدون شک یکی از آن دو، امام و حجت خدا است (زیرا زمین هرگز از حجّت خدا خال نمی شود).

منبع: بحار، ج23،ص22

تجدید عهد با امام (علیه السلام)

18- حضرت امام محمدباقر(علیه السّلام) فرمودند: علت اینکه مردم مأمور شدند به حج بیایند و گرد سنگ های کعبه طواف کنند این است که پس از اعمال حج به مدینه نزد ما بیایند و به ما اعلام ولایت کنند و نیز آمادگی خود را برای یاری رساندن ما اعلام کنند. ( در عصر حضور امام، لازم بود که حاجی ها پس از انجام اعمال حج به مدینه سفر کنند و به محضر امام برسند و ضمن تجدید بیعت با امام، مسائل و احکام خود را بپرسند و رابطه ی خویش را با حجت خدا تجدید و تقویت نمایند.)

منبع: کافی، ج4،ص549

از علی تا مهدی

19- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: امامان پس ازمن دوازده نفر هستند؛ اوٌل آنها علی بن ابی طالب(علیه السّلام) و آخرآنهاقائم(علیه السّلام) است.

منبع: کمال الدینِ ،ص 259

20- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.

منبع: الغدیر، علامه ی امینی، ج10،ص359، به نقل از بزرگان اهل سنت مانند تفتازانی در کتاب شرح مقاصد، ج2،ص257

معرفی امام در مراسم دعوت خویشان

21- حدود سه سال از بعثت گذشته بود که این فرمان از جانب خداوند برای پیامبر آمد: « خویشان نزدیک خود را انذار کن.»1 برای انجام این دستور، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) چهل نفر از بزرگان بنی هاشم را دعوت کرد و درباره ی اسلام با آنان سخن گفت و در پایان به آنان فرمودند: کدام یک از شما مرا در این راه کمک می دهد تا برادر من، وصّی من و خلیفه ی من در میان شما باشد؟

همه ی مهمانان سکوت کردند. در میان سکوت آنان که به پیروزی و گسترش دین پیامبر امیدی نداشتند، علی بن ابی طالب (علیه السّلام) که در آن زمان نوجوانی بیش نبود، برخاست و گفت: « من یار و یاور تو خواهم بود، ای رسول خدا!»

درخواست پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) سه بار مطرح شد و هربار همه سکوت کردند و تنها علی (علیه السّلام) قاطعانه اعلام آمادگی و وفاداری کرد. پس از آن، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) دست ایشان را در دست گرفت، بیعت ایشان را پذیرفت و به مهمانان فرمود: « همانا این، برادر من، وصیّ من و جانشین من در میان شما خواهد بود.»2

(1): شعراء214

(2): تاریخ طبری، ج2،ص62 و63 و کنزالعمال،ج6،ص397 و تاریخ پیامبر اسلام از دکتر محمد آیتی؛ برای مطالعه ی کامل داستان، به کتاب سلام بر خورشید از سید علی اکبر حسینی، ج1،ص171

22- جابر بن عبدالله انصاری  به پیامبر گفت: « یا رسول الله، ما خدا و رسول او را شناخته ایم. لازم است « اولوالامر» را هم بشناسیم.» رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: « ای جابر، آنان جانشینان من و امامان بعد از من اند. نخستین آنان علی بن ابی طالب است و سپس به ترتیب: حسن بن علی، حسین بن علی، علی بن الحسین، محمد بن علی – که در تورات به «باقر» معروف است – و تو در هنگام پیری او را خواهی دید و هر وقت او را دیدی، سلام مرا به او برسان. پس از محمد بن علی نیز به ترتیب، جعفر بن محمد، موسی بن جعفر، علی بن موسی، محمد بن علی، علی بن محمد، حسین بن علی و پس از ایشان فرزندش می باشد که هم نام و هم کنیه ی من است. اوست که از نظر مردم پنهان می شود و غیبت او طولانی می گردد تا آنجا که فقط افرادی که ایمان راسخ دارند، بر عقیده ی به او باقی می مانند.

منبع: کفایة الاثر، چاپ قدیم، ص 8 و ینابیع المودة،ص 494 و اثبات الهداة،ج3،ص123

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حدیث هایی از حضرت امام سجاد (علیه السّلام)
4 / 11 / 1395 ساعت 1:7 PM | بازدید : 120 | نویسنده : saw | ( نظرات )

 

 

حضرت امام سجاد (علیه السّلام) فرمودند:

1- آن کس که بیشتر به عیالت خود توسعه دهد بیشتر مورد خشنودی خداوند بزرگ است.

منبع : وسائل الشیعه٬جلد١.

2- تمامی خیر و سعادت را در این نکته مجتمع دیدم٬ که انسان از آنچه در دست مردم است قطع امید کند و به آنان طمع نداشته باشد.

منبع : اصول کافی ٬ ج٢ /ص١۴٨ ٬ حدیث٣.

3- زمین کربلا در روز رستاخیز، چون ستاره مرواریدى مى‏درخشد و ندا مى‏دهد که من زمین مقدس خدایم، زمین پاک و مبارکى که پیشواى شهیدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است.

منبع : ادب الطف، ج 1، ص 236، به نقل از کامل الزیارات، ص 268.

4- بار خدایا! تو را سپاس بر تندرستی ام که پیوسته در آن به سر می برم. و تو را سپاس بر بیماریی که در بدنم پدید آورده ای؛ زیرا نمی دانم، ای خدای من، کدام یک از این دو حالت (تندرستی یا بیماری ) به سپاسگزاری تو شایسته تر و کدام یک از این دو برای ستایش تو سزاوار تر است. آیا زمان تندرستی  یا زمان بیماری که مرا به وسیله ی آن  از گناهان پاک کردی؟

منبع : الصیفه السجادیه – الدعاء 15

5- آیه های قرآن گنجینه هستند. پس، هر گاه گنجینه ای را گشودی،شایسته است که در آن نظر افکنی.

منبع : البحار 92/216

6- مردی نزد  علی بن الحسین (علیه السّلام) آمد و مسائلی از آن پرسید ایشان جواب دادند. مرد خواست دوباره نظیر همان را سوال را بپرسد که علی بن الحسین فرمود: در انجیل نوشته است : تا زمانی که آنچه را آموخته اید به کار نبسته اید در طلب دانستن چیزهای دیگری که نمی دانید بر نیایید؛ زیرا علم هرگاه بدان عمل نشود بر صاحبش جز کفر را نیفزاید، و جز بر  دوری او از خدا افزوده نگردد.

منبع : الکافی 1/44

7- مجالس شایستگان، آدمی را به شایستگی فرا می خواند و رفتار دانشمندان، بر خرد می افزاید و فرمانبرداری از فرمانروایان عادل٬ کمال عزت است.

منبع : تحف العقول 283

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

8- مردم زمان غیبت حضرت مهدی (علیه السّلام)، که به امامت او ایمان داشته باشند و ظهورش را انتظار کشند، بر مردم همه ی زمانها برتری دارند.

منبع : منتخب الأثر244

9- سه خصلت است که در هر مومنی باشد، در پناه خدا قرار گیرد و خداوند در روز قیامت او را در سایه ی عرش خود درآورد و از وحشت آن بزرگترین روز در امانش دارد :[١]کسی که با مردم آن گونه رفتار کند که از آنان می خواهد با او چنان رفتار کنند.[٢] و مردی که هیچ دستی و پایی پیش ننهد مگر آنکه بداند در طاعت خدا پیش می نهد یا در مصیبت او.[٣] و مردی که از برادرش عیبی نگیرد تا آنکه خودش آن عیب را واگذارد.

منبع : تحف العقول 204

10- با خدایا!این روزی است مبارک و فرخنده، مسلمانان در جای جای زمینت در این روز گرد هم آمده اند٬ آن که خواهانِ [حاجت] و طالبِ [رحمت] و مشتاقِ [عنایت] و آن که ترسان [ازخشمت] می باشد همگی در پیشگاهت حضور دارند و تنها تو به نیازهایشان نظر داری [و آنها را بر می آوری].

منبع : الصحیفه السجّادیّه الدعا 48

11- با قرآن باش؛ زیرا خداوند بهشت را آفرید ... و درجات آن را به اندازه ی آیات قرآن قرار داد، پس هر که قرآن بخواند، و بالا رو، و هرکس از این افراد وارد بهشت شود در آنجا بلند مرتبه تر از او نخواهد بود مگر پیامبران و صدّیقان.

منبع : البحار 8/133

12- حق کودک خردسال این است که بر او رحمت آری، در پرورش فکری و آموزش وی بکوشی، از خطایش بگذری و پرده پوشی کنی، با او بسازی و کمکش کنی، لغزش های کودکانه اش را بپوشی، که این خود سبب توبه [و اصلاح حال] اوست . باید با کودک مدارا کرد و با او در نیفتاد که این روش، برای رشد کودک مناسب تر است.

منبع : تحف العقول 270

13- پروردگارا! تو در هر زمان از دین خود به وسیله ی امامی پشتیبانی کردی که او را نشانه ی راه برای بندگانت و چراغ راهنما برای سرزمینهایت قرار دادی و این پس از آن بود که ریسمان او را به ریسمان خودت پیوند زدی واو را وسیله ی رسیدن به رضوان و خشنودی ات قرار دادی.

منبع : الصحیفة السجّادیّة، الدعاء47

رشد علمی

14- از حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) درباره ی توحید سؤال شد در جواب فرمود : خدا میدانست که در آخر زمان افراد عالم و مردان دقیق و کنجکاو خواهند آمد . خداوند ((قُل هوَ الله اَحَدٌ )) و چند آیه از سوره ی حدید را تا ((وَ هُوَ علیمٌ بِذاتِ الصُّدور )) نازل فرمود.

جمله ی ((وَ ما یَنزِلُ مِنَ السَّماءِ و ما یَعرُجُ فیها)) از سوره ی حدید و جزءِ آیات پیش از ((علیمٌ بِذاتِ الصُّدور)) است که در حدیث حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) آمده است . اینکه امام سجّاد (علیه السّلام) در فهم این آیه ، به عمق دانش مردمی در آخر زمان اشاره می کند شاید ناظر به مطلبی باشد که دنیای امروز بدان متوجه شده است .

منبع : تفسیر برهان ، ص 1228

امانتهای الهی

15- حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) ضمن دعا به این مطلب اشاره نموده است : بارالها ، عمرم را ادامه بده ، مادامی که هر روزش در طاعت تو مصروف گردد. امّا اگر موقعی فرا رسد که عمرم چراگاه شیطان باشد ،جانم را بگیر و به حیاتم پایان بخش پیش از آنکه بغض تو متوجه من شود یل خشمت درباره ام استقرار یابد.

منبع : صحیفه ی سجّادیه ،دعای 20(مکارم الاخلاق)

عجز انسان

16- امام سجاد (علیه السّلام) درباره ی عظمت و رفعت باریتعالی می گوید : زبانها از بیان صفات کمالش و عقلها از شناخت حقیقت ذاتش عاجز و ناتوان است.

منبع : صحیفه ی سجّادیه ،دعای یوم الدین

17- و نیز در دعای عرفه به پیشگاه الهی عرض می کند : بارالها توئی که ادراکت از شناخت ذاتیّتت نارسا و کوتاه است و فهم ها در شناخت چگونگیت عاجز و ناتوان.

منبع : صحیفه ی سجّادیه ،دعای روز عرفه

آغاز خلقت دنیا

18- کسی که به کرامت نفس و شخصیت روحانی نائل آمده است مادیات پست، نزد او حقیر و ناچیز است.

منیع :  تحف العقول ص 278

دنیا پرستها

19- محمّد بن مسلم زهری از مردان فهمیده و تحصیل کرده ای بود که تمایل مال و مقام ، از مسیر پاکی و فضیلت منحرفش ساخت و در کبر سن دچار تیره روزی و بدبختی شد . حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) به منظور راهنمایی و نصیحت ، نامه ای به وی نوشته و در ضمن یک جمله ی کوتاه، نارسائی فکر جوانان و خطرات بیشتری را که بر سر راه آنان وجود دارد خاطر نشان فرموده است: وقتی که دنیا پرستی می تواند مانند تو کسی را تا این درجه به انحطاط و پستی برساند با آنکه عمر بسیار کرده ای و ازتحصیلات عمیق علمی بهره مند شده ای و با مرگ فاصله ی زیادی نداری پس یک نفر جوان در برابر تمایلات نفسانی خود چگونه سالم می ماند ، جوانی که نوخاسته و از دانش بی بهره است ، جوانی که رأیش ضعیف و عقلش نارسا و منحرف است؟

منبع : تحف العقول ،ص277

دین و فقر

20- حمد بن مسلم زهری ، سالیان دراز با حکومت بنی امیه همکاری داشت و در راه اجراءِ سیاست ظالمانه و مقاصد سوءِ آنان فعالیت می کرد. حضرت سجّاد (علیه السّلام) نامه ی مفصلی به وی نوشت، او را موعظه کرد ، کارهای خطرناکش را خاطر نشان فرمود و از وی خواست که روش نادرست خویش را ترک گوید و گذشته ی خود را با رفتار صحیح جبران نماید.

زین العابدین (علیه السّلام) به زهری نوشت : بنی امیه تو را چون میله ی آهنی ساختند تا به وسیله ی تو آسیاب ستم خود را به گردش در آورند و منویات ظالمانه ی خویش را بر مردم تحمیل نمایند ، تو را چون پلی قرار دادند تا از پشتت گذر کنند و به هدف هایی که برای مردم ،مصیبت بار و رنج آور است برسند ، تو را نردبانی ساختند تا از آن بالا بروند و به مراهیهای خویش دست یابند.  گمان مدار که می خواهم تو را توبیخ کنم و به کارهایی که مرتکب شده ای ملامت و سرزنشت نمایم . بلکه مقصودم اینست که خداوند آراءِ ناصوابت را جبران نماید و چیزهایی که از دینت دور شده به تو باز گرداند ... بعد از این از کارهای  ناروایی که بدانها آلوده هستی روی گردان تا مگر به گروه نیکوکاران بهپیوندی و به آنان ماحق شوی.

منبع : تحف العقول ،ص275

پرهیز از ذلّت

21- دوست ندارم که با ذلت نفس به ارزنده ترین سرمایه ها و ثروتها دست یابم.

منبع : مستدرک 2، ص364

اسلام و رویا

22- مردی به حضرت سجّاد (علیه السّلام) عرض کرد خواب دیدم مثل اینکه در دست خود ادرار می کنم . حضرت فرمود : زنی که در خانه داری و با او هم بستر می شوی با تو محرم است. تحقیق کردند معلوم شد زن، خواهر رضاعی شوهر است. در این خواب دست که عضو بدن است کنایه از خواهر که عضو خانواده است آمده و ادرار به جای منی. امام (علیه السّلام) در مقام تفسیرخواب ، ادرار در دست را با آمیزش با محرم تفسیرکرده است. اگر مرد می دانست که زنش خواهر او است و خائنانه با او ازدواج کرده است تعبیر خواب روانکاری و آشکار کردن ضمیر پنهان است و اگر نمی دانست این رویا الهام است.

منبع : المستطرف جلد 2 ص89

رفیق

23- حضرت سجاد (علیه السّلام) به فرزندش امام باقر(علیه السّلام) فرموده اند : از رفاقت با احمق پرهیز کن، چه او اراده می کند به نفع تو قدمی بر دارد ولی بر اثر حمق و نافهمی مایه ی زیان و ضررت می شود.

منبع : وسائل 3 ،ص205

سخنان زائد

24- از حضرت سجاد (علیه السّلام) حدیث شده که رسول اکرم در آخر خطبه ی خود فرمودند : خیر و سعادت برای کسی است که اخلاقش پسندیده و خُویَش پاک باشد، باطنش نیکو و ظاهرش خوب باشد ، مازاد اموال خود را انفاق کند و از اداء سخنان زائد امساک نماید و با همه ی مردم به عدل و انصاف رفتار کند.

منبع : کافی 2 ،ص144

سخن حق و باطل

25- ابی مالک از حضرت سجاد (علیه السّلام) درخواست کرد که او را از جمیع طرق و مناهج دین آگاه سازد . حضرت در پاسخ او به عنوان قدر جامع تمام روش های اسلامی از سه مسئله انسانی و اخلاقی نام برد : سخن حق ، حکم به عدل ، وفای به عهد .

منبع : مستدرک ،جلد 2  ، ص309

عوارض مشروبات

26- شرابخواری و قماربازی از گناهانی است که پرده ها را پاره می کند و شرم و حیا را از میان بر می دارد.

منبع : بحار 16، ص162

بدی و پلیدی

27- حضرت سجاد (علیه السّلام) در ضمن حدیث حقوق فرموده اند : حق مردم این است که از ایذائشان خودداری کنی و چیزی را برای آنان دوست بداری که برای خود دوست داری و نخواهی درباره ی آن ها چیزی را که برای خود نمی خواهی.

منبع : مکارم الاخلاق ،ص234

پاداش شهدا

28- روز عاشورا موقعیکه آتش جنگ زبانه کشید و کار زد و خورد شدت یافت آنانکه با حسین (علیه السّلام) بودند متوجه شدند که امام و بعضی از خواص آن حضرت رخساری فروزان، بدنی آرام و روحی مطمئن دارند ، به یکدیگر گفتند ببینید که چگونه حضرت حسین (علیه السّلام) در مقابل مرگ ، بی باک است. در این موقع حسین (علیه السّلام) یاران خود را مخاطب ساخت و فرمودند : ای شریف زادگان ، صابر و مقاوم باشید چه مرگ چیزی جز پل ارتباط نیست که شما را از محیط  شدائد و ملالت بار دنیا به بهشت پهناور و نعمت های ابدی منتقل می کند.

منبع : بحار ، جلد 3، ص134

قطع رحم و صله

29- حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) بعضی از فرزندان خود را مخاطب ساخت و فرمودند : فرزند عزیز متوجه پنج گروه باش که با آنان مجالست نکنی، هم کلام نشوی ، و در مسافرت با آنها رفاقت ننمایی. عرض کرد پدر جان آنان کیانند؟ حضرت سجاد (علیه السّلام) فرمودند : از مجالست دروغ ساز پرهیز کن چه او مانند سرابی است که مطالب را برخلاف واقع نشان می دهد . دور را در نظرت نزدیک و نزدیک را دور جلوه می دهد، از رفاقت با گناهکار و لاابالی اجتناب کن زیرا او تو را به بهای یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد، از رفاقت بخیل پرهیز نما که او در ضروری ترین مواقع احتیاج، تو را یاری نخواهد کرد ، از رفاقت با احمق اجتناب کن که او نفعت را اراده می کند و از نادانی به تو ضرر می زند ، از مصاحبت کسیکه قطع رحم کرده است بپرهیز که در کتاب آسمانی مورد لعن و نفرین قرار گرفته است.

منبع : تحف العقول ، ص 279

30- کسیکه برای خدا و به قصد صله ی رحم ازدواج نماید پروردگار جهان او را به تاج بزرگی و عظمت، مفتخر و سرافراز خواهد ساخت.

منبع : وسائل،کتاب نکاح، باب استحباب تزویج المراة لدینها و صلاحها...، ص5

انگیزه های عبادت

31- دوست ندارم که هدف من در پرستش خداوند، تنها پاداش او باشد که در آن صورت من مانند برده طمعکار وفرمانبرداری خواهم بود که اگرطمع در نهادش باشد عمل میکند وگرنه از کار باز می ایستد وهمچنین میل ندارم که خداوند را تنها از جهت ترس عقابش بترسم ومانند بدکاری باشم که اگر نترسد عمل نکند.عرض شد پس بر چه اساس خدا را میپرستید؟ فرمودند : از این جهت که او نیکی هایی که به من کرده ونعمتهایی که عنایت فرموده شایسته پرستش است.

منبع:مجموعه ورام ،جلد 2،صفحه 108

32- حضرت سجاد (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه برای خدا و به قصد صله ی رحم ازدواج نماید پروردگار جهان او را به تاج بزرگی و عظمت، مفتخر و سرافراز خواهد ساخت.

منبع : وسائل،کتاب نکاح، باب استحباب تزویج المراة لدینها و صلاحها...، ص5

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


لایسنس نود 32 - لایسنس نود 32 ورژن 9
4 / 11 / 1395 ساعت 1:5 PM | بازدید : 116 | نویسنده : saw | ( نظرات )

لایسنس نود ۳۲

آپدیت نود ۳۲ به تاریخ ۱۱ دی

ESET NOD32 Antivirus

 

لایسنس های زیر به علت رایگان بودن و استفاده عمومی خیلی زود از کار می افتند برای داشتن یک لایسنس اختصاصی بسیار ارزان کلیک کنید

نسخه های قدیمی (۴ الی ۸)

Username:TRIAL-0185128379
Password:mkjbc9vjcc

نسخه های ۹ و ۱۰

آپدیت اینترنت سکوریتی

ESET Internet Security

۳JCC-XSXM-2MJK-F7MF-9W7K

F52H-X2TP-DR54-5FK4-HBW3

آپدیت اسمارت سیکوریتی پرمیوم

ESET Smart Security Premium

۴۹۸۷-X4W5-63P5-ENND-ASWT

۷DEK-X3EH-67E3-58KV-X2BB

کلمات کلیدی:

لایسنس نود ۳۲ -لایسنس نود ۳۲ ورژن ۹ -لایسنس نود ۳۲ ورژن ۱۰-آپدیت نود ۳۲-آپدیت رایگان نود ۳۲ -لایسنس رایگان نود ۳۲

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان

سامان وب

و آدرس

 http://www.sawman.loxblog.com

لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1099
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 11
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 124
:: باردید دیروز : 11149
:: بازدید هفته : 14153
:: بازدید ماه : 672063
:: بازدید سال : 1777881
:: بازدید کلی : 197757025